زمینه‌ها و شرایط شکل‌گیری حماسه انتخاباتی

فضای معنوی و احیاکننده ارزش‌های انقلابی که با شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان و تشییع پیکر‌های آنان پدید آمده و نه‌تن‌ها به جایگاه ریاست‌جمهوری اعتبار بخشیده، بلکه حس قدرشناسی از شهیدان خدمت را در جوان‌ها برانگیخته است. چنین فضایی مشوق و محرک مشارکت در انتخابات بوده و ریختن رأی به صندوق حداقل تعهد و مسئولیت‌شناسی مردم نسبت به شهیدان خدمت به حساب می‌آید.
تصویر زمینه‌ها و شرایط شکل‌گیری حماسه انتخاباتی

به گزارش سایت خبری پرسون، رسول سنائی‌راد در یادداشتی نوشت: حماسه پدیده‌ای برآمده از رشادت، تهور و ایثار است که برای پدیدآورندگان تولید عزت، افتخار و اعتبار کرده و الهام‌بخش دیگران برای اقدام شجاعانه در شرایط مشابه می‌باشد، مثل آنچه در ۲۲ بهمن سال ۵۷ یا سوم خرداد ۱۳۶۱ برای کشور ایران اتفاق افتاد.

در حال حاضر هم به نظر می‌رسد شرایط برای شکل‌گیری حماسه‌ای دیگر در انتخابات هشتم تیرماه فراهم بوده و احتمال اقدامی افتخارآفرین توسط ملت شریف ایران اسلامی دور از انتظار نیست.

مهم‌ترین عوامل و زمینه‌های تبدیل شدن انتخابات پیش رو به یک حماسه ملی عبارت‌اند از:

۱- فضای معنوی و احیاکننده ارزش‌های انقلابی که با شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان و تشییع پیکر‌های آنان پدید آمده و نه‌تن‌ها به جایگاه ریاست‌جمهوری اعتبار بخشیده، بلکه حس قدرشناسی از شهیدان خدمت را در جوان‌ها برانگیخته است.

چنین فضایی مشوق و محرک مشارکت در انتخابات بوده و ریختن رأی به صندوق حداقل تعهد و مسئولیت‌شناسی مردم نسبت به شهیدان خدمت به حساب می‌آید.

۲- ثبات و استحکام نظام که نه‌تن‌ها کشور را از اغتشاشات و آشوب‌های سال ۱۴۰۱ عبور داد، بلکه برای عملیات وعده صادق و شلیک به اراضی اشغالی و زدن سیلی به رژیم تروریستی و جنایتکار صهیونیستی کفایت کرده و پیام قدرت را نه‌تن‌ها به صهیونیست‌ها، بلکه به تمام جهانیان داده است. پیداست هر صاحب عقل و خردی در برابر این اقتدار قاطع، هرگونه اقدام آشوب‌طلبانه و براندازانه را بی‌نتیجه یافته و استفاده از شیوه قانونی برای چرخش قدرت را معقول می‌شمارد.

۳- بی‌نتیجه ماندن و جواب ندادن خط تحریم انتخاباتی و قهر سیاسی که با تصور فشار بر حاکمیت برای گرفتن امتیاز یا ایجاد اختلال در روند و اعتبار مسئولیت‌ها و جایگاه‌های انتخابی از سوی ضدانقلاب برانداز و برخی افراطیون داخلی در چند سال گذشته دنبال شده است.

اما واقعیت‌های میدانی حاکی از اداره کشور، بدون هرگونه اخلال و بحرانی بوده و فقط این فرض و تصور غلط، برخی از فریب خوردگان را از مزایای حضور در حاکمیت محروم و زمینه فراموشی آنان را در افکار عمومی فراهم کرده بود.

حال با مشاهده چنین واقعیتی که قهر سیاسی آنان هیچ خللی به روند اداره کشور وارد نکرده است، عقلای این جریان سود خود را در کنار گذاشتن خط تحریم و قهر سیاسی و بازگشت به قدرت از طریق رقابت انتخاباتی و صندوق رأی یافته‌اند.

۴- با تأیید نامزد اختصاصی اصلاح‌طلبان و حتی وجود نامزدی با گرایش و گفتمان بسیار نزدیک به جریان اعتدال و میانه و چند نامزد از جریان اصولگرا با دادن علائم قاطع برای ماندن در میدان، به نظر می‌رسد انتخابات پیش رو یکی از رقابتی‌ترین انتخابات و آن هم با نتایج نامعلوم و شاید شگفت‌آور خواهد بود.

بدیهی است در چنین شرایط و زمینه‌ای، می‌توان افزایش سطح مشارکت و حتی جهش درآن را انتظار داشت و نظام نیز با تمام توان و ظرفیت خود را آماده استقبال از آن کرده است.

اما یک مانع جدی بر سر راه بازگشت سریع جمعیت موسوم به خاکستری به صندوق‌های رأی وجود دارد و آن هم دوران طولانی کوبیدن بر طبل تحریم انتخابات یا مشارکت مشروط و بی‌تأثیر القا کردن انتخابات مردم توسط اصلاح‌طلبان افراطی است که اینک پاشنه آشیل خود اصلاح‌طلبان شده است. اصلاح‌طلبانی که با وجود داشتن نامزد اختصاصی و ورود تمامی بخش نخبگانی و رسانه‌ای آن برای برانگیختن جامعه هوادار خود به مشارکت در انتخابات، هنوز با اقبال گرم مردم مواجه نشده و اصرار آنان به بازگشت، پس از سال‌ها راندن از صحنه انتخابات، آنان را در نزد اذهان مردم به تناقضات رفتاری و تنها استفاده ابزاری متناسب با مزاج و منافع سیاسی متهم می‌سازد.

دوری از ثبات در واقع، رویکرد‌ها و عملکرد‌ها و عمل فرصت‌طلبانه بخش افراطی اصلاح‌طلبان در سالیان گذشته، چالش بزرگی را برای جبهه اصلاحات در انتخابات پیش رو پدیدآورده، ولی فضای معنوی و انقلابی برآمده از شهادت آیت‌الله رئیسی و اعتبار یافتن مسئولیت‌ها و جایگاه‌های خدمت می‌تواند خیلی از اشتباهات و سوء عملکرد‌ها را جبران کند.

منبع: جوان آنلاین

693192